Klienty loni zneužila většina zprostředkovatelů energií, ukázaly kontroly inspekce

Důvěry klientů zneužilo zhruba 87 procent zprostředkovatelů energií, které loni kontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI). Obchodníci vůči zákazníkovi nejčastěji použili klamavé konání, nekalé obchodní praktiky nebo neinformovali o možnostech reklamace.

nspekce loni provedla celkem 15 kontrol. Při 13 z nich zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele, což je téměř 87 procent případů. Za pochybění uložila 24 pokut v hodnotě 8,84 milionu korun. Nejvíc případů bylo v Praze a Středočeském kraji.

Kontroly ČOI zaměřovala na nabídku a služby souvisejících s uzavíráním smluv o dodávkách energií, zejména obsah uzavíraných smluv o zprostředkování dodávek energií. Zprostředkovatelé nejčastěji používali klamavé praktiky, nekalé obchodní postupy nebo neinformovali o možnostech reklamace. V některých případech porušili i více pravidel najednou.

Inspekce většinu kontrol zahájila na základě podání spotřebitelů. Z nich bylo zřejmé, že poskytovatelé cílili zejména na starší lidi, které kontaktovali telefonicky nebo je navštěvovali přímo v místě jejich bydliště. „Zneužívali jejich důvěřivosti a prostřednictvím nepravdivých a neúplných informací usilovali o to, aby podepsali smlouvy o poskytování služeb, případně i plnou moc, na základě které by mohli následně činit další kroky bez jejich vědomí,“ uvedla ČOI.